Nyttig informasjon

Ansvarlig spill

Å spille på hest skal være morsomt. Vi i Norsk Rikstoto har samtidig et ansvar for å legge forholdene til rette for å tilby spill på hest på en ansvarlig måte og for å minimere de negative konsekvensene som kan følge av pengespill.

Vi tar uheldig spilleadferd på alvor og er bevisste på vårt samfunnsansvar. Vi har et tett og godt samarbeid med Lotteritilsynet som er vår kontrollerende myndighet, og vi yter finansiell støtte til driften av Hjelpelinjen for spilleavhengige.

 

Du setter selv grensen for hvor mye du vil spille for

For å kunne spille hos Norsk Rikstoto må du sette grenser for hvor mye du kan spille for. Dette betyr at du setter et tak på hvor mye du kan spille for (i realiteten tape) i løpet av en dag, en løpende 7 dagers periode og en 30 dagers løpende periode. Grensene gjelder summen av alle spillene som du gjør i perioden uavhengig av om du spiller hos kommisjonær eller på nett.

Hvis du vinner, blir inntil 10 000 kr av hver gevinst lagt til det beløpet du kan spille for i forhold til de tre grensene du har satt. Oppdateringene skjer løpende.

Når du registrerer deg som ny kunde ute i butikk får du automatisk tildelt spillegrenser som er 1 000 kr pr dag,  2 000 kr pr løpende 7 dagers periode  og 5 000 kr pr løpende 30 dagers periode. Disse spillegrensene kan du endre når som helst, og den første gangen du velger dine egne grenser vil de tre i kraft umiddelbart.

Når du registrerer deg som ny kunde på nett får du også tildelt de automatiske spillegrensene, men her blir du bedt om å velge dine egne spillegrenser med en gang, og disse vil tre i kraft umiddelbart.

Du kan videre endre grensene når du selv ønsker det. En økning av dagsgrense gjelder fra om to dager, 7 dagers grense fra om 7 dager og 30 dagers grense fra om 14 dager. En reduksjon i en eller flere av dine grenser vil tre i kraft umiddelbart. Du velger selv hva dine grenser for spill skal være. 
 

Sette spillegrenser. Illustrasjon.

Hvis du når en spillegrense, vil du få beskjed om det. Da kan du ikke spille videre før etter påfølgende dag - eller når summen av ditt løpende spill siste 7 dager eller siste 30 dager blir lavere igjen enn grensen – avhengig av hvilken grense du nådde. Du vil også få forhåndsvarsel når du når 80 prosent av ukes- og månedsgrensene.

Spillegrensene kan du endre på Min-side/Spillegrenser.
Her kan du også se hva du har igjen åspille for, både i dag og i morgen

Sette spillegrenser - totaloversikt. Illustrasjon.

 

Mentor

For å kunne tilby spill på en ansvarlig og trygg måte, kartlegger og analyserer Norsk Rikstoto spilleadferden til kundene. For å gjøre dette benyttes blant annet Mentor som er et system som brukes for å analysere spillemønster.

Basert på din spilleadferd kan du, på MinSide eller via utskrift hos kommisjonær, motta meldinger og bli oppfordret til å ta en selvtest for å bli mer bevisst på egen spilleatferd. Du vil eksempelvis få meldinger dersom du er i ferd med å utvikle et uheldig spillemønster. Mentor gir deg også informasjon som hjelper deg å danne et godt bilde av hvordan du spiller.

Oversiktsbilde av mentor. Illustrasjon.


Ønsker du pause eller utestengelse fra alt spill hos Norsk Rikstoto?

Føler du at spillingen tar overhånd eller at du spiller for mer enn du egentlig ønsker? Norsk Rikstoto gir deg muligheten til å enten gi spillingen en pause, eller stenge kundeforholdet ditt.

Spillepause vil gjelde for den perioden du selv har valgt. Du vil ikke kunne logge inn på din spillekonto eller spille hos kommisjonær. Det vil heller ikke være mulig å oppheve perioden for spillepause på noen måte.

Du kan også velge å stenge deg helt ute for spill. Da vil ikke spillekontoen automatisk bli gjenåpnet, men være stengt permanent. Du vil ikke kunne logge inn på din spillekonto, spille hos kommisjonær eller registrere deg på nytt om du har valgt å stenge ditt kundeforhold.
Om du allikevel ønsker å gjenåpne ditt kundeforhold, må det minimum gå 12 måneder før du kan kontakte kundestøtte om å få den gjenåpnet. Norsk Rikstoto forbeholder seg retten til å ikke tillate gjenåpning av kundeforholdet selv etter 12 måneder, da det må foretas en vurdering av hver enkelt kunde.

Dette administrerer du under Min-side/Spillepause.

Oversiktsbilde over spillepause og spillestopp. Illustrasjon.

 

Hjelpelinjen for spillavhengige

Påvirker spillingen din familie, arbeid, sosiale forpliktelser og andre aktiviteter?
Er du mer opptatt av spill enn du selv og dine andre synes er bra?
Har du noen gang følt behov for å spille for mer og mer penger?
Har du noen gang løyet for mennesker som er viktig for deg om hvor mye du spiller?
Tror du at det bare er et spørsmål om å holde ut, og ikke la sjansen til å vinne gå fra deg?

Hvis du kjenner deg igjen i problemstillingene, kan du være en av mange som har problemer med spill. Du er ikke alene, det finnes mange mennesker, kvinner og menn i alle aldere og yrker som har et pengespillproblem.
Da kan du ringe Hjelpelinjen på nummer 800 800 40. Her vil du møte en person som kan støtte mennesker i krise.

Ved å ringe Hjelpelinjen får du også informasjon om hva som finnes av behandling for spilleavhengige.

For mer informasjon: www.hjelpelinjen.no

 

Spillavhengighet Norge

Spillavhengighet Norge er en uavhengig interesseorganisasjon som jobber for de spilleavhengige og pårørende. Deres tilbud er utelukkende gratis og består av kontakttelefon, chat, e-posttjenester samt gruppemøter med fire aktive grupper i Oslo, Stavanger, Bergen og Tromsø.

For mer informasjon: www.spillavhengighet.no

Lotteritilsynet

Lotteritilsynet har ansvar for å følge opp deler av Regjeringens handlingsplan mot pengespillproblemer, og skal i den sammenheng iverksette forebyggende tiltak mot spilleavhengighet. Tilsynet skal også stimulere til forskning om spilleproblemer i befolkningen.

For mer informasjon: www.lotteritilsynet.no

 

Vi er her for å hjelpe deg

Har du spørsmål kan du kontakte kundestøtte her eller telefon (+47) 22 95 61 00